Voting

tirsdag 12. juli 2011

Kjøkkenhage:
Nå har vi fått laga kjøkkenhage. Det vil si godt begynt. Det er jo for seint å så de fleste slagene nå, men måtte bare prøve å så erter og sukkererter, håper på en varm høst ;) I de to andre pallekarmene står det nå jordbær-avleggere og noen løyntnantshjerte-avleggere. Jorbær har vi fått planta. Mannen laga en ramme som vi har planta jordbær i :D Halvparten venter på avleggere fra en venn :D
Utrolig nok kommer det solbær på busken vår. Det som er utrolig er at denne ble flyttet nå i vår og enda er en full av bær :D  Ripsbusken ble skjært så mye tilbake så der har jeg sett bare 3 rips. Neste år tenker jeg det blir mere avling.
Det gror i kassa mi med tomater, gressløk og chili:


Lørdag var jeg og mannen på en liten shopping. På plantasjen hadde de halv pris på stauder:
2 sorter Riddersporer og Prakthjelm kjøpte vi med. Den blå med klokker er en staude som har forvilla seg inn i mellom en annen staude. Er det noen som vet hva dette er?
Bedre bilde her.
Henge fucsia`n blir bare frodigere for hver dag. Det er fult av nye skudd på toppen så denne kommer til å bli et fantastisk skue etter hvert :D
En stakkars surfina fant jeg hos Kaiser på Jessheim. De solgte dem til kr 20,- og den så litt stusselig ut der den stor. Med litt vann og kjærlighet kom den seg i løpet av ei natt. Denne har fått plass på garasjeveggen.
En pelargonia til. Denne står som oftest full av vann stakkar. Står på et bord midt på plenen. Er nå ofte ute og heller av vannet, må nok få en annen plass snart. Men pen farge er det da på den :D
Et stemningsbilde fra baksiden av garasjen, denne gangen i en annen vinkel.
Har tre klatreplanter, 2 klematis og en caprifol som ikke jeg får plassert riktig enda. De må få en midlertidig plassering til de får den plassen de er ment for. Tenkte å få satt opp en pergola på plenen, håper det skjer før høsten... (optimist)
I dag var jeg og en veninne på Gartner Olsen (Dal) de har opphørssalg om dagen. Fikk kjøpt meg Floks en blå og en rosa. Desse blomstrer visst i mai/juni så dem får jeg ikke sett før neste år, gleder meg til det :D

Ha en trivelig sommer videre. Er plutselig tilbake :D

Ps. legger inn innlegg i den andre bloggen i løpet av kvelden også ;)

1 kommentar:

  1. Så mye fint! Hagen din ser flott ut, og stor?

    Kjøkkenhagen blir flott - nå blir det snart grus rundt kassene her, så blir det enklere å holde. Du kan fortsatt så salat, i hvert fall, reddiker rekker du sikkert før vinteren og sånne bladgrønnsaker som mangold og sånt som liker å stå landt utover høsten.

    Keiser er kjekt for planter, jeg har kjøpt masse der i år - alle sommerblomstene. må bare ha litt tålmodighet med dem!

    Staudene blir fine i en sånn litt gammeldags og romantisk hage, men den klokkesaken ville jeg plukket vekk, er rimelig sikker på at det er ugressklokke!

    Jeg handlet meg skakk på gartner olsen, og angret på at jeg ikke hadde kjøpt mer :) Synd de legger ned, de har hatt så bra planter.

    Nei, dette ble langt, og nå er det natten for damer som våkner før syv om morran!

    SvarSlett